MC-BATTERI

MC batterier

Et MC-batteri med mange anvendelsesmuligheder

Et MC-batteri anvendes selvfølgelig i motorcykler, men det anvendes også i snescootere, havetraktorer, plæneklippere, ATV’ere og knallerter. Hvilket batteri du vælger, afhænger af, hvilke behov du har, og hvordan din kørestil ser ud. Den kan være præget af alt fra store Europa-veje til skovveje. Din forhandler hjælper dig med at vælge rigtigt!

Nu leveres Exide MC batterier fyldte eller med six-pack – en doseringsflaske, som giver præcis den korrekte syremængde. Det gør, at batterierne bliver endnu enklere og sikre af fylde med syre

I vort sortiment har vi flere typer af MC-batterier – hver type med hver deres egenskaber tilpasset netop de krav de skal opfylde.  Se mere i vores brochure.

Download MC-brochure (pdf) »

Oversigt MC-batterier (pdf) »

 

MC-batteri Tips

Lageropbevaring

› Opbevar batterierne tørt og køligt, men frostfrit (0-25 °C), på et velventileret sted, hvor der ikke er risiko for gnistdannelse.
› GEL og AGM Ready kræver god lagerrotation og regelmæssig kontrol af batterispændingen.
› Brug Exides specialudviklede EBT Bike-tester for at opnå så nøjagtige resultater som muligt.

 

Løbende vedligeholdelse under brug

› Tjek spændingen regelmæssigt.
› Kontrollér, at der ikke er nogen løse forbindelser eller skader på kabler, klemmer og resten af batteriet.
› Rengør poler og stik og smør om nødvendigt polerne med fedt.
› På batterier af typen Conventional skal syreniveauet kontrolles, og der skal om nødvendigt fyldes batterivand på. Sørg for, at ventilationsåbningen ikke er tilstoppet eller sammenklemt.


Lange perioder mellem brug

› Frakobl elektrisk udstyr og lad batteriet helt op.
› Kontrollér spændingen en gang om måneden for Conventional og hver tredje måned for AGM-, AGM Ready- og GEL-batterier.
› Batteriet skal senest oplades, når hvilespændingen er faldet til 12,4 V (6,2 V for 6 V- batterier)

 

Ved du hvorfor det er sværere at oplade batterier, når det er koldt?

Batterierne har en højere modspænding, når de er kolde, hvilket medfører, at de ikke tager imod lige så meget strøm, som når de er varme.
Et halvvejs afladet batteri, som er -18 °C varmt, tager kun imod ca. 5 til 6 % af sin kapacitet, dvs. 3 til 3,5 A for et 60 Ah batteri, og den eneste made hvorpå man kan oplade batteriet hurtigere er ved at hæve ladespændingen.

 

 

  • EXIDE AGM READY OG GEL MC BATTERIER

    MC batterier i både AGM og Gel Exide AM READY og GEL MC batterier er en serie af ventilregulerede batterier som findes i såvel AGM som GEL. MC batterierne leveres med den rette mængde elektrolyt (syre) direkte fra fabrikken.  Det er ikke nødvendigt med efterfyldning med vand, og er derfor velegnet til køretøjer, hvor batteriet er svært
    Læs mere

  • EXIDE AGM MOTORCYKEL BATTERI

    Et motorcykel batteri helt uden vedligeholdelse Exide AGM er et vedligeholdelsesfrit batteri (AGM-teknologi), som efter påfyldning af syre samt opladning er klar til brug. Batteriet er fortrinligt til batteriplaceringer, der er svære at komme til, og mere bestandigt end standardbatterierne. Exide AGM tåler hårde strabadser og er velegnet til eksempelvis skovkørsel. Batteriet skal aldrig efterfyldes. Findes kun som
    Læs mere

  • EXIDE CONVENTIONAL MOTORCYKELBATTERI

    Et motorcykelbatteri du kan regne med hver dag Exide Conventional er et motorcykelbatteri, som passer til gedigen landevejskørsel. Batterierne findes i 2 størrelser – både 6 V og 12 V.  Conventional batterierne er beregnet til enkle og ældre køretøjer som bruges dagligt og som har standard ydelsesbehov. De passer også godt til havetraktorer og lignende køretøjer. Batteriet leveres
    Læs mere