Søg batteri til el-drevne køretøjer

SØG BATTERI VIA TYPE AF TRANSPORTMIDDEL ELLER DIMENSION

Content

DAGENS LADESPÆNDING


Den aktuelle temperatur afhænger af, hvor i landet du befinder dig.

På kortet til højre kan du klikke på en by og finde ud af, hvad den optimale ladespænding er i dette område.
Exides ladere er tilpasset temperaturen der, hvor du bor, da de leveres med indbygget temperaturføler, der sikrer optimal opladning af lige netop dit batteri.

Temp:
LADESPÆNDING
STANDARDBATTERI
V
LADESPÆNDING
AGM-BATTERI
V
LADESPÆNDING
GELBATTERI
V
Weather data: Yr.no
Content

OPTIMAL LADESPÆNDING


Vidste du, at temperaturen i batteriet og den omgivende temperatur har stor betydning for korrekt opladning af et batteri?

De fleste blybatterier og ladere er konstrueret på baggrund af standarder, hvor temperaturen er ca. +25°C.
Det betyder, at hvis man oplader batteriet ved en temperatur på +25°C, er den optimale ladespænding for et almindeligt standardbatteri ca. 14,8 V. For et AGM- eller GEL-batteri er det ca. 14,4 V.
Når temperaturen falder, øges modstanden i batteriet. For at sikre korrekt opladning skal spændingen derfor øges. Det modsatte gør sig gældende, hvis temperaturen er højere end ca. +25°C. Så skal ladespændingen sænkes, så batteriet ikke overlades, da overladning forårsager slitage på batteriet og øger vandforbruget.
Vi fraråder dog at oplade batteriet med ret meget mere end ca. 15,5 V for at undgå, at bilens elektriske system beskadiges.

Træk temperaturen op eller ned i figuren til venstre for at se den optimale ladespænding (Volt) for blybatterier med forskellige batteriteknologier.
LADESPÆNDING
STANDARDBATTERI
15.55 V
LADESPÆNDING
AGM-BATTERI
15.15 V
LADESPÆNDING
GELBATTERI
15.15 V
Content

BATTERIKAPACITET


Et helt nyt, fuldladet blybatteri har en kapacitet (Ah) på 100 % ved ca. +25°C.

En kold vintermorgen, hvor temperaturen måske ligger på -25°C, vil batteriet kun have en kapacitet på ca. 55 %.
Det skyldes, at modstanden i batteriet stiger, jo koldere det er.
Ud over at batteriets kapacitet er lavere, vil bilen også som regel have en kold motor med ‘sej’ olie. Hertil kommer, at man sætter varme på og tænder for andet udstyr, der bruger meget strøm. Det er derfor vigtigt, at batteriet er i tiptop stand, og at man har en god lader med temperaturkompensation.
Med Exides Carbon boost-teknologi har batteriet op til 50 % bedre lademodtagelighed.

Træk temperaturen op eller ned i figuren til venstre for at se, hvilken kapacitet et blybatteri har ved forskellige temperaturer.
BATTERIKAPACITET 100.0 %
Content

Selvafladning af batterier på lager (når batteriet ikke er i brug):
Ved at måle hvilespændingen (V) på batteriet kan man se graden af selvafladning. Selvafladning på et rent og tørt batteri (uden krybestrøm), er tid og % konstant. Dette er uafhængigt af hvor stort batteriet (Ah) er, men det påvirkes af temperaturen.

 

Afladning ved belastning/forbrug:
Ved en belastning/forbrug på batteriet, vil afladningstiden være afhængig af størrelsen (Ah). I eksemplet på næste side udregnes selvafladning og belastning/forbrug på et normalt 70 Ah bilbatteri.

Nogle praktiske eksempler på bil og batterispænding

Hvilespænding (V)
Kapacitet (Ah)
Kommentar

12,75 V
12,4 V
12,1 V
11,7 V
11,5 V

100 %
70 %
50 %
25 %
0 %

Fuldt opladet
Ingen startproblem
Startproblem i kulde
Startproblem i varme
Tomt batteri

Foretag din beregning her

Batteriopladning.
Her kan du se hvordan et 12V blybatteri påvirkes af selvafladning

Alle batterier har en vis selvafladning og den påvirkes af temperaturen i batteriet.
Et 100% fuldt opladet blybatteri har en hvilespænding på omkring 12,75 V. En hvilespænding på ca. 12,5 V eller højere betragtes som et godt opladet batteri. Hvis hvilespændingen er under 12,4 V i en længere periode, så accelererer sulfateringen og vanskeliggør opladning. Det er derfor vigtigt, at batteriets hvilespænding holdes på et højt niveau, selv om batteriet ikke er i brug. Det gælder for eksempel i fritidsbåde, motorcykler ellers andet hvor sæsonen er tidsbegrænset. Hvis du også belaster batteriet med et forbrug (alarm, lampe, eller andet), vil batteriet hurtigere løbe tør for strøm.
Et batteri, der ikke er i brug, bør opbevares køligt og tørt.

, temperatur og strømforbrug samt hvornår du bør oplade batteriet for at opnå optimal batteri-levetid.

1 Vælg belastning/forbrug

Ingen belastning/forbrug (batteri (Ca/Ca) er frakoblet)
Parkeret bil, belastning f. eks. alarm eller klokke (70 Ah batteri)
Belastning 3 W, f.eks en pære (70 Ah batteri)
Belastning 35 W, f.eks. parkeringslys (70 Ah batteri)

2 Vælg temperatur i figuren ved at trække den blå kasse op og ned

3 Resultat

12,5 V / 80% Ah efter 7 måneder
12,4 V / 70% Ah efter 10 måneder
11,5 V / 0% Ah efter 36 måneder
Batteriets spænding (V) og kapacitet (Ah) i %
Tid
12.75 V
100% Ah
12.5 V
80% Ah
12.4 V
70% Ah
11.5 V
0% Ah
Ok
Bør oplades
Må oplades
12,5 V efter
7 måneder
Bør oplades
12,4 V efter
10 måneder
Må oplades
11,5 V efter
36 måneder
Tomt batteri