I et nært samarbejde med køretøjsproducenterne testes og bekræftes resultater og erfaring fra vores avancerede batteriudvikling – og disse resultater introduceres løbende i vores lastbil-, traktor- og busbatterier.
For tunge køretøjer, med meget kraftintensive udstyr, har Exide Technologies udviklet meget pålidelige batterier. Disse batterier har god ydelse og lang levetid.
NYHED! Nyt innovativt og slidstærkt lastbil batteri Exides nye StrongPro lastbil batteri er udstyret med næstegenerations HVR®-design (High Vibration Resistance) og leveres med Carbon Boost™, Exides intelligente løsning, der mindsker syrelagdeling og reducerer ladetiden. Siden lanceringen af AdBlue®-tanken (Euro 5/6) har lastbilproducenterne flyttet batteriet til karosseriets bagende, hvor de øgede vibrationer hurtigt kan give anledning til… Læs mere
Lastbilbatterier til krævende cyklisk brug Fordele › +50% cyklisk levetid sammenlignet med standardbatterier til lastbiler (avanceret SHD-teknologi (Super Heavy Duty) med glasfibermåtte som separator) › Ideelle lastbilbatterier til langturslastbiler med komfortudstyr, der gør ’livet om bord’ mere behageligtPerfekt til lastbiler med hydraulisk/elektrisk lift › Øget holdbarhed › Lav vedligeholdelse – det kan være nødvendigt… Læs mere
Lastbilbatteri med imponerende startkraft hver gang Exide PowerPro er meget velegnet som lastbilbatteri, men batteriet er generelt også et meget velegnet batterivalg til alle typer køretøjer og maskiner til vej-, landbrugs eller industriarbejde og regelmæssigt brug. Fordele › Uovertruffen startkraft (flere plader og mere aktivt materiale, der maksimerer gitteroverfladen) › Perfekt ved lave temperaturer ›… Læs mere
Et traktor batteri til mere end bare traktorer PowerPro Agri & Construction traktor batteriet er meget velegnede til brug i traktorer. Men batteriets design er specialudviklet, så det kan benyttes til mange typer af maskiner indenfor både landbrug, skovbrug og byggesektoren. Batteriet opfylder de store krav fra OEM-virksomheder indenfor disse erhverv og sikrer enestående driftssikkerhed samt… Læs mere
Exide StartPro traktorbatteri velegnet til alle traditionelle køretøjer/maskiner Et pålideligt batteri med startkraft til standardbrug › Ideelt traktorbatteri til både traktorer og lastbiler uden specielle krav med hensyn til vibrationsmodstand, cyklisk levetid og startkraft. › Robust og driftssikkert design med hotmelt-fiksering af pladerne › Komplet sortiment, der dækker næsten 100% af vognparken, selv specialkøretøjer › Lav vedligeholdelse… Læs mere
Den aktuelle temperatur afhænger af, hvor i landet du befinder dig.
På kortet til højre kan du klikke på en by og finde ud af, hvad den optimale ladespænding er i dette område.
Exides ladere er tilpasset temperaturen der, hvor du bor, da de leveres med indbygget temperaturføler, der sikrer optimal opladning af lige netop dit batteri.
Temp: LADESPÆNDING
STANDARDBATTERI V LADESPÆNDING
AGM-BATTERI V LADESPÆNDING
GELBATTERI V
Vidste du, at temperaturen i batteriet og den omgivende temperatur har stor betydning for korrekt opladning af et batteri?
De fleste blybatterier og ladere er konstrueret på baggrund af standarder, hvor temperaturen er ca. +25°C.
Det betyder, at hvis man oplader batteriet ved en temperatur på +25°C, er den optimale ladespænding for et almindeligt standardbatteri ca. 14,8 V. For et AGM- eller GEL-batteri er det ca. 14,4 V.
Når temperaturen falder, øges modstanden i batteriet. For at sikre korrekt opladning skal spændingen derfor øges. Det modsatte gør sig gældende, hvis temperaturen er højere end ca. +25°C. Så skal ladespændingen sænkes, så batteriet ikke overlades, da overladning forårsager slitage på batteriet og øger vandforbruget.
Vi fraråder dog at oplade batteriet med ret meget mere end ca. 15,5 V for at undgå, at bilens elektriske system beskadiges.
Træk temperaturen op eller ned i figuren til venstre for at se den optimale ladespænding (Volt) for blybatterier med forskellige batteriteknologier.
LADESPÆNDING
STANDARDBATTERI15.55 V LADESPÆNDING
AGM-BATTERI15.15 V LADESPÆNDING
GELBATTERI15.15 V
Et helt nyt, fuldladet blybatteri har en kapacitet (Ah) på 100 % ved ca. +25°C.
En kold vintermorgen, hvor temperaturen måske ligger på -25°C, vil batteriet kun have en kapacitet på ca. 55 %.
Det skyldes, at modstanden i batteriet stiger, jo koldere det er.
Ud over at batteriets kapacitet er lavere, vil bilen også som regel have en kold motor med ‘sej’ olie. Hertil kommer, at man sætter varme på og tænder for andet udstyr, der bruger meget strøm. Det er derfor vigtigt, at batteriet er i tiptop stand, og at man har en god lader med temperaturkompensation.
Med Exides Carbon boost-teknologi har batteriet op til 50 % bedre lademodtagelighed.
Træk temperaturen op eller ned i figuren til venstre for at se, hvilken kapacitet et blybatteri har ved forskellige temperaturer.
Selvafladning af batterier på lager (når batteriet ikke er i brug): Ved at måle hvilespændingen (V) på batteriet kan man se graden af selvafladning. Selvafladning på et rent og tørt batteri (uden krybestrøm), er tid og % konstant. Dette er uafhængigt af hvor stort batteriet (Ah) er, men det påvirkes af temperaturen.
Afladning ved belastning/forbrug: Ved en belastning/forbrug på batteriet, vil afladningstiden være afhængig af størrelsen (Ah). I eksemplet på næste side udregnes selvafladning og belastning/forbrug på et normalt 70 Ah bilbatteri.
Nogle praktiske eksempler på bil og batterispænding
Hvilespænding (V)
Kapacitet (Ah)
Kommentar
12,75 V
12,4 V
12,1 V
11,7 V
11,5 V
100 %
70 %
50 %
25 %
0 %
Fuldt opladet
Ingen startproblem
Startproblem i kulde
Startproblem i varme
Tomt batteri
Batteriopladning. Her kan du se hvordan et 12V blybatteri påvirkes af
selvafladning, temperatur og strømforbrug samt hvornår du bør oplade batteriet for at opnå optimal batteri-levetid.
Alle batterier har en vis selvafladning og den påvirkes af temperaturen i batteriet.
Et 100% fuldt opladet blybatteri har en hvilespænding på omkring 12,75 V. En hvilespænding på ca. 12,5 V eller højere betragtes som et godt opladet batteri. Hvis hvilespændingen er under 12,4 V i en længere periode, så accelererer sulfateringen og vanskeliggør opladning. Det er derfor vigtigt, at batteriets hvilespænding holdes på et højt niveau, selv om batteriet ikke er i brug. Det gælder for eksempel i fritidsbåde, motorcykler ellers andet hvor sæsonen er tidsbegrænset. Hvis du også belaster batteriet med et forbrug (alarm, lampe, eller andet), vil batteriet hurtigere løbe tør for strøm.
Et batteri, der ikke er i brug, bør opbevares køligt og tørt.