Exide marinebatteri sikrer et bådliv uden bekymringer
Med et korrekt marinebatteri får du et bådliv uden bekymringer. Til søs er din sikkerhed og trivsel afhængig af om der er tilstrækkelig strøm til bådens udstyr. Det er primært bådens batteri, der driver vigtige funktioner såsom startmotor, radio, GPS og lanterner. Exides nye marienbatteri sortiment sikrer, at udstyret fungerer og dækker de behov som både professionelle og private bådejere har.
Med det korrekte marinebatteri kan du nyde sejladsen uden at bekymre dig om vigtige funktioner vil gå i stå. Det nye sortiment af marinebatterier er også første valg blandt bådproducenter og dele af batterisortimentet er DNV-certificeret.
Før du vælger et marinebatteri til din båd, er det vigtigt at identificere bådens energibehov, bådens elektriske system og hvordan bådbatteriet skal bruges. Vi har opdelt energibehovene i tre hovedgrupper.
START marine batterier er designet til at levere en høj startstrøm. Batterierne anvendes i reglen som strømkilde til start af både med standardudstyr men også som del af batteriinstallationen i både med meget elektrisk udstyr. Ved denne type brug holdes batterierne fuldt opladet, eftersom generatoren hurtigt lader dem op under drift. Marine batterier, der anbefales til start, har en god ydeevne og lang levetid, og START-sortimentet er udviklet til at dække opstartsbehov for alle typer bådmotorer
DUAL marine- og fritidsbatterier er designet til brug i både, der har en fælles batteri bank til bådens strømforsyning, men batterierne kan også bruges fx til elektriske spil, propeller eller andet udstyr. Disse typer af installationer medfører, at batterierne bliver delvist afladet under brug og de er derfor konstrueret med en forstærket plattsats. DUAL sortimentet er løsningen til at dække energibehovet i de fleste af små og mellemstore både
EQUIPMENT marinebatterier er batterier designet til brug i både med særskilte batteribanker til elektrisk udstyr. Det gælder strømforsyning til f.eks. navigation, redningsudstyr, sikkerhed og komfort. Denne type installation indebærer, at marinebatterierne bliver delvist, eller endda dybt afladet under drift, og derfor er det nødvendigt med marinebatterier, der kan håndtere intensiv cyklusdrift. Sortiementet af EQUIPMENT marinebatterier er løsningen, der dækker energibehovet for alt fra små elektroniske enheder til reservekraft.
Den aktuelle temperatur afhænger af, hvor i landet du befinder dig.
På kortet til højre kan du klikke på en by og finde ud af, hvad den optimale ladespænding er i dette område.
Exides ladere er tilpasset temperaturen der, hvor du bor, da de leveres med indbygget temperaturføler, der sikrer optimal opladning af lige netop dit batteri.
Temp: LADESPÆNDING
STANDARDBATTERI V LADESPÆNDING
AGM-BATTERI V LADESPÆNDING
GELBATTERI V
Vidste du, at temperaturen i batteriet og den omgivende temperatur har stor betydning for korrekt opladning af et batteri?
De fleste blybatterier og ladere er konstrueret på baggrund af standarder, hvor temperaturen er ca. +25°C.
Det betyder, at hvis man oplader batteriet ved en temperatur på +25°C, er den optimale ladespænding for et almindeligt standardbatteri ca. 14,8 V. For et AGM- eller GEL-batteri er det ca. 14,4 V.
Når temperaturen falder, øges modstanden i batteriet. For at sikre korrekt opladning skal spændingen derfor øges. Det modsatte gør sig gældende, hvis temperaturen er højere end ca. +25°C. Så skal ladespændingen sænkes, så batteriet ikke overlades, da overladning forårsager slitage på batteriet og øger vandforbruget.
Vi fraråder dog at oplade batteriet med ret meget mere end ca. 15,5 V for at undgå, at bilens elektriske system beskadiges.
Træk temperaturen op eller ned i figuren til venstre for at se den optimale ladespænding (Volt) for blybatterier med forskellige batteriteknologier.
LADESPÆNDING
STANDARDBATTERI15.55 V LADESPÆNDING
AGM-BATTERI15.15 V LADESPÆNDING
GELBATTERI15.15 V
Et helt nyt, fuldladet blybatteri har en kapacitet (Ah) på 100 % ved ca. +25°C.
En kold vintermorgen, hvor temperaturen måske ligger på -25°C, vil batteriet kun have en kapacitet på ca. 55 %.
Det skyldes, at modstanden i batteriet stiger, jo koldere det er.
Ud over at batteriets kapacitet er lavere, vil bilen også som regel have en kold motor med ‘sej’ olie. Hertil kommer, at man sætter varme på og tænder for andet udstyr, der bruger meget strøm. Det er derfor vigtigt, at batteriet er i tiptop stand, og at man har en god lader med temperaturkompensation.
Med Exides Carbon boost-teknologi har batteriet op til 50 % bedre lademodtagelighed.
Træk temperaturen op eller ned i figuren til venstre for at se, hvilken kapacitet et blybatteri har ved forskellige temperaturer.
Selvafladning af batterier på lager (når batteriet ikke er i brug): Ved at måle hvilespændingen (V) på batteriet kan man se graden af selvafladning. Selvafladning på et rent og tørt batteri (uden krybestrøm), er tid og % konstant. Dette er uafhængigt af hvor stort batteriet (Ah) er, men det påvirkes af temperaturen.
Afladning ved belastning/forbrug: Ved en belastning/forbrug på batteriet, vil afladningstiden være afhængig af størrelsen (Ah). I eksemplet på næste side udregnes selvafladning og belastning/forbrug på et normalt 70 Ah bilbatteri.
Nogle praktiske eksempler på bil og batterispænding
Hvilespænding (V)
Kapacitet (Ah)
Kommentar
12,75 V
12,4 V
12,1 V
11,7 V
11,5 V
100 %
70 %
50 %
25 %
0 %
Fuldt opladet
Ingen startproblem
Startproblem i kulde
Startproblem i varme
Tomt batteri
Batteriopladning. Her kan du se hvordan et 12V blybatteri påvirkes af
selvafladning, temperatur og strømforbrug samt hvornår du bør oplade batteriet for at opnå optimal batteri-levetid.
Alle batterier har en vis selvafladning og den påvirkes af temperaturen i batteriet.
Et 100% fuldt opladet blybatteri har en hvilespænding på omkring 12,75 V. En hvilespænding på ca. 12,5 V eller højere betragtes som et godt opladet batteri. Hvis hvilespændingen er under 12,4 V i en længere periode, så accelererer sulfateringen og vanskeliggør opladning. Det er derfor vigtigt, at batteriets hvilespænding holdes på et højt niveau, selv om batteriet ikke er i brug. Det gælder for eksempel i fritidsbåde, motorcykler ellers andet hvor sæsonen er tidsbegrænset. Hvis du også belaster batteriet med et forbrug (alarm, lampe, eller andet), vil batteriet hurtigere løbe tør for strøm.
Et batteri, der ikke er i brug, bør opbevares køligt og tørt.