Et MC-batteri med mange anvendelsesmuligheder
Et MC-batteri anvendes selvfølgelig i motorcykler, men det anvendes også i snescootere, havetraktorer, plæneklippere, ATV’ere og knallerter. Hvilket batteri du vælger, afhænger af, hvilke behov du har, og hvordan din kørestil ser ud. Den kan være præget af alt fra store Europa-veje til skovveje. Din forhandler hjælper dig med at vælge rigtigt!
Nu leveres Exide MC batterier fyldte eller med six-pack – en doseringsflaske, som giver præcis den korrekte syremængde. Det gør, at batterierne bliver endnu enklere og sikre af fylde med syre
I vort sortiment har vi flere typer af MC-batterier – hver type med hver deres egenskaber tilpasset netop de krav de skal opfylde. Se mere i vores brochure.
MC-batteri Tips
Lageropbevaring
› Opbevar batterierne tørt og køligt, men frostfrit (0-25 °C), på et velventileret sted, hvor der ikke er risiko for gnistdannelse.
› GEL og AGM Ready kræver god lagerrotation og regelmæssig kontrol af batterispændingen.
› Brug Exides specialudviklede EBT Bike-tester for at opnå så nøjagtige resultater som muligt.
Løbende vedligeholdelse under brug
› Tjek spændingen regelmæssigt.
› Kontrollér, at der ikke er nogen løse forbindelser eller skader på kabler, klemmer og resten af batteriet.
› Rengør poler og stik og smør om nødvendigt polerne med fedt.
› På batterier af typen Conventional skal syreniveauet kontrolles, og der skal om nødvendigt fyldes batterivand på. Sørg for, at ventilationsåbningen ikke er tilstoppet eller sammenklemt.
Lange perioder mellem brug
› Frakobl elektrisk udstyr og lad batteriet helt op.
› Kontrollér spændingen en gang om måneden for Conventional og hver tredje måned for AGM-, AGM Ready- og GEL-batterier.
› Batteriet skal senest oplades, når hvilespændingen er faldet til 12,4 V (6,2 V for 6 V- batterier)
Ved du hvorfor det er sværere at oplade batterier, når det er koldt?
Batterierne har en højere modspænding, når de er kolde, hvilket medfører, at de ikke tager imod lige så meget strøm, som når de er varme.
Et halvvejs afladet batteri, som er -18 °C varmt, tager kun imod ca. 5 til 6 % af sin kapacitet, dvs. 3 til 3,5 A for et 60 Ah batteri, og den eneste made hvorpå man kan oplade batteriet hurtigere er ved at hæve ladespændingen.