- ARTIKELNUMMER 4521
- SPÆNDING (V) 12
- KAPACITET (Ah)14
- KOLDSTARTSTRØM, EN (A)130
- LÆNGDE (mm)135
- BREDDE (mm)90
- HØJDE (mm)165
- KASSEC49
- VÆGT(kg)4.6



Den aktuelle temperatur afhænger af, hvor i landet du befinder dig.
På kortet til højre kan du klikke på en by og finde ud af, hvad den optimale ladespænding er i dette område.
Exides ladere er tilpasset temperaturen der, hvor du bor, da de leveres med indbygget temperaturføler, der sikrer optimal opladning af lige netop dit batteri.
Vidste du, at temperaturen i batteriet og den omgivende temperatur har stor betydning for korrekt opladning af et batteri?
De fleste blybatterier og ladere er konstrueret på baggrund af standarder, hvor temperaturen er ca. +25°C.
Det betyder, at hvis man oplader batteriet ved en temperatur på +25°C, er den optimale ladespænding for et almindeligt standardbatteri ca. 14,8 V. For et AGM- eller GEL-batteri er det ca. 14,4 V.
Når temperaturen falder, øges modstanden i batteriet. For at sikre korrekt opladning skal spændingen derfor øges. Det modsatte gør sig gældende, hvis temperaturen er højere end ca. +25°C. Så skal ladespændingen sænkes, så batteriet ikke overlades, da overladning forårsager slitage på batteriet og øger vandforbruget.
Vi fraråder dog at oplade batteriet med ret meget mere end ca. 15,5 V for at undgå, at bilens elektriske system beskadiges.
Et helt nyt, fuldladet blybatteri har en kapacitet (Ah) på 100 % ved ca. +25°C.
En kold vintermorgen, hvor temperaturen måske ligger på -25°C, vil batteriet kun have en kapacitet på ca. 55 %.
Det skyldes, at modstanden i batteriet stiger, jo koldere det er.
Ud over at batteriets kapacitet er lavere, vil bilen også som regel have en kold motor med ‘sej’ olie. Hertil kommer, at man sætter varme på og tænder for andet udstyr, der bruger meget strøm. Det er derfor vigtigt, at batteriet er i tiptop stand, og at man har en god lader med temperaturkompensation.
Med Exides Carbon boost-teknologi har batteriet op til 50 % bedre lademodtagelighed.
Selvafladning af batterier på lager (når batteriet ikke er i brug):
Ved at måle hvilespændingen (V) på batteriet kan man se graden af selvafladning. Selvafladning på et rent og tørt batteri (uden krybestrøm), er tid og % konstant. Dette er uafhængigt af hvor stort batteriet (Ah) er, men det påvirkes af temperaturen.
Afladning ved belastning/forbrug:
Ved en belastning/forbrug på batteriet, vil afladningstiden være afhængig af størrelsen (Ah). I eksemplet på næste side udregnes selvafladning og belastning/forbrug på et normalt 70 Ah bilbatteri.
Nogle praktiske eksempler på bil og batterispænding
12,75 V
12,4 V
12,1 V
11,7 V
11,5 V
100 %
70 %
50 %
25 %
0 %
Fuldt opladet
Ingen startproblem
Startproblem i kulde
Startproblem i varme
Tomt batteri
– Hvilespænding = Den spænding (Volt) batteriet har, når det ikke udsættes for belastning/forbrug.
– Korrekt hvilespænding måles efter opladning eller belastning/forbrug er afsluttet.
(Mindst 10-12 timer efter afsluttet opladning og mindst 15 minutter efter afsluttet belastning/forbrug).
Alle batterier har en vis selvafladning og den påvirkes af temperaturen i batteriet.
Et 100% fuldt opladet blybatteri har en hvilespænding på omkring 12,75 V. En hvilespænding på ca. 12,5 V eller højere betragtes som et godt opladet batteri. Hvis hvilespændingen er under 12,4 V i en længere periode, så accelererer sulfateringen og vanskeliggør opladning. Det er derfor vigtigt, at batteriets hvilespænding holdes på et højt niveau, selv om batteriet ikke er i brug. Det gælder for eksempel i fritidsbåde, motorcykler ellers andet hvor sæsonen er tidsbegrænset. Hvis du også belaster batteriet med et forbrug (alarm, lampe, eller andet), vil batteriet hurtigere løbe tør for strøm.
Et batteri, der ikke er i brug, bør opbevares køligt og tørt.